Tuesday, August 25, 2015

Pierwszy lot samolotem? Co warto wiedzieć?

Pierwszy lot samolotem jest wyjątkowym stresem dla wielu z nas. Moim zdaniem, wynika to z małej znajomości lotniska, prawa lotniczego czy innych regulacji. Strach jest więc normalnym towarzyszem, ale nie musi z Tobą podróżować! Wbrew pozorom, wszystkie procedury nie są skomplikowane. Jak trzeba się zachować? Co można zabrać ze sobą na pokład statku powietrznego, a z czym będziesz musiał się pożegnać?  Co zrobić podczas odprawy z przedmiotami, których jednak nie możesz wziąć? Dzięki poniższym wskazówkom będziesz przygotowany na każdą niespodziewaną sytuację! 

http://israelsituation.com/author/eric/


Na samym początku, musisz pamiętać, aby wstawić się na lotnisko odpowiednio wcześnie- tak, aby zdążyć na rejs i nie utrudniać pracy w porcie. Jeśli chodzi o lot międzynarodowy, to warto pojawić się 2 godziny wcześniej. Jeżeli jednak jest to podróż transatlantycka, (do Kanady czy USA) to masz obowiązek przyjechać 3-4 godziny przed odlotem. Przybyłeś odpowiednio wcześnie- co teraz? Należy odszukać tablicy FIDS, (Flight Information Display System) na której znajdują się informacje dotyczące m.in. godziny odlotu, lotniska docelowego, przewoźnika i co najważniejsze- stanowiska check-in. (odprawa biletowo-bagażowa) Stamtąd zostaniesz odprawiony, więc trzeba się do niego skierować. Poniżej fotografia jednej z takich tablic:

http://www.airportsinternational.com/2012/06/bremen-updates-fids/8623
Teraz przechodzisz bez nerwów przez pierwsze kontrole. Najpierw, zostaną sprawdzone Twoje dokumenty. W zależności od obszaru, do którego lecisz, będą wymagane: dowód osobisty lub paszport i/lub wiza. Następnie, pracownicy zajmą się bagażem, który ze sobą wziąłeś. Większy- rejestrowany, zostanie nadany do luku bagażowego, natomiast mniejszy- kabinowy, zostanie zważony i zmierzony. Więcej ważnych informacji o bagażu, znajdziesz w dalszej części tekstu. I nadchodzi moment, w którym dostajesz swoją kartę pokładową. (boarding pass) Czym ona jest? Dokumentem, który uprawnia Cię do wejścia na pokład samolotu. Znajdziesz na niej m.in. swoje imię i nazwisko, ilość sztuk i wagę bagażu kabinowego, kod portu początkowego i docelowego czy numer gate'u. (bramka)


Kolejny krok to kontrola bezpieczeństwa. Twoim obowiązkiem będzie zdjęcie okrycia wierzchniego,(kurtki, płaszcze i inne) biżuterii, akcesoriów, a także wyciągnięcie wszystkich przedmiotów z kieszeni. Oprócz tego, jeśli posiadasz w torbie sprzęt elektroniczny, to również będziesz musiał go wyjąć. Jeżeli przewozisz np. laptopa, to funkcjonariusz najprawdopodobniej, będzie prosił Cię o jego włączenie. Wszystkie przedmioty odkładasz do kuwet, czyli plastikowych pojemników. Twój bagaż jest prześwietlany, a następnie, przez odpowiedniego pracownika przeszukany. Ty natomiast, przechodzisz przez stacjonarną bramkę do wykrywania metali. Może się zdarzyć, że zostaniesz również przeszukany manualnie, przez ręczny wykrywacz metali.

Teraz możesz już skierować się do gate'u. Jednak po drodze, mijasz strefę wolnocłową, inaczej zwaną- duty-free. Co w niej znajdziesz? Różnego rodzaju sklepy i punkty gastronomiczne. Będziesz mógł nabyć niezbędne przedmioty przed lotem. Strefa wolnocłowa zawiera sklepy z perfumami, książkami, alkoholem, pożywieniem oraz papierosami. Musisz liczyć się z tym, że ceny są o wiele wyższe niż normalnie. Aby ułatwić klientom nabycie potrzebnych produktów, kwoty są podane z reguły w dwóch walutach- euro i takiej, która obowiązuje oficjalnie w danym kraju. (wyłączając państwa, dla których jest to właśnie euro)

Później, po skończonych zakupach, udajesz się do poczekalni. Następuje boarding time, czyli czas, w którym pasażerowie są wpuszczani na pokład samolotu. Z reguły następuje pół godziny przed planowaną godziną odlotu. Do statku powietrznego można dostać się dwoma sposobami. Jeśli samolot jest podstawiony na płycie w pobliżu, będziesz musiał przejść pieszo, lub udać się rękawem. Może zajść również sytuacja, w której maszyna jest oddalona w pewnej odległości od portu, i wtedy dojeżdżasz podstawionym autobusem.

http://www.polot.net/?p=275
Obiecałam omówienie kwestii bagażu, ponieważ wielu osobom sprawia on problem. Jest to całkowicie normalne- w końcu często zasady są zmieniane. Jak one wyglądają obecnie?
Na samym początku warto zapoznać się z podstawowymi pojęciami.
Bagaż podręczny to ten, który zabieramy ze sobą na pokład samolotu. Inne nazwy, z którymi możemy się spotkać to kabinowy lub (rzadziej) nierejestrowany.
Bagaż rejestrowany to taki, który podczas odprawy oddajemy do luku bagażowego. Jest większy niż ten opisany wyżej.

Każda linia lotnicza nakłada swoje limity na walizki czy torby. Tyczą się one wymiarów i wagi. Jeśli przekroczymy dozwolone, będziemy mieli obowiązek zapłacić nadbagaż. Aby dowiedzieć się, jak wygląda sytuacja u Twojego przewoźnika, należy skorzystać z jego strony internetowej, gdzie podane są wszystkie wymiary. Nie polecam pytania się znajomych- mogą mieć nieaktualne dane. Bezpieczeństwo jest elementem najważniejszym w lotnictwie. Aby ustrzec się ewentualnych nieprzyjemności, istnieje spis przedmiotów zabronionych, czyli takich, których nie można ze sobą zabrać! Trzeba na taką listę zwrócić szczególną uwagę.

Czego nie można zapakować do bagażu rejestrowanego? Materiałów wybuchowych czy urządzeń zapalających. Zalicza się do tego również: amunicję, spłonki, detonatory, wojskowe materiały wybuchowe (jak np. miny) materiały pirotechniczne, pociski dymne i dynamit. Pamiętaj również, aby nie zostawiać w walizce ważnych dokumentów, drogocennych przedmiotów czy gotówki. Dlaczego? Niestety zdarzają się sytuacje, w których po przybyciu na lotnisko docelowe, okazuje się, że Twój bagaż zgubił się lub został zniszczony. Po wypełnieniu odpowiedniego formularza (PIR) udaje się później go znaleźć, jednak ostrożności nigdy za wiele.


Teraz kwestia nieco inna- bagaż kabinowy. Tutaj spis jest o wiele dłuższy. Przed wymienieniem tych przedmiotów, należy jednak zwrócić uwagę na substancje płynne i żelowe czyli np. napoje, kosmetyki, kremy. Muszą być one zapakowane w przezroczystej torebce czy kosmetyczce. Żaden z płynów nie może przekraczać 100 ml, a takich torebeczek jest dopuszczalne max. 10 sztuk, czyli w sumie jest to 1 litr. Można zabrać ze sobą również... nożyczki. Jednak ich ostrze nie może przekraczać 5 cm. (Licząc od punktu połączenia obrotowego) A teraz- co zaliczamy do przedmiotów zabronionych w bagażu kabinowym? Wszystko co może stanowić niebezpieczeństwo. Konkretniej mówiąc- broń palna i inne urządzenia wystrzeliwujące pociski. Dotyczy to również atrap lub zabawek w kształcie broni. Kolejny element to urządzenia do ogłuszania lub unieruchamiania czyli np. paralizatory czy gazy pieprzowe i rozpylacze kwasu. Zabronione są również przedmioty z ostrym zakończeniem lub ostrą krawędzią- toporki, siekiery, miecze, tasaki itp. Nie można zabrać ze sobą również narzędzi roboczych- wiertarek, wierteł, pił, lamp lutowniczych, łomów. Przedostatnia kwestia to tępe narzędzia jak kije do gry, pałki, a także wyposażenie wykorzystywane do sztuk walki. Ostatni rodzaj to przedmioty wybuchowe, o których wspomniałam przy bagażu rejestrowanym.

Może zdarzyć się jednak sytuacja, w której z nieuwagi lub czystej niewiedzy okaże się, że zabrałeś przedmiot, którego w bagażu być nie powinno. Co wtedy możesz zrobić? Od funkcjonariusza dowiesz się, że przedmiot należy po prostu wyrzucić. A co jeśli jest to ważna dla Ciebie rzecz? Są inne możliwości. Jeśli ktoś odprowadzał Cię na lotnisko, to można oddać tej osobie Twój drobiazg. Za opłatą, masz prawo zostawić również go w szafce w porcie lotniczym. Można także nadać Twój bagaż kabinowy jako rejestrowany.

Myślę, że są to najważniejsze informacje dotyczące odprawy na lotnisku, dzięki którym nie poczujesz stresu. Pamiętaj- nie jest to nic strasznego, a w razie Twoich wątpliwości, funkcjonariusze czy odpowiednie punkty informacyjne z chęcią wyjaśnią kilka spraw. Całe lotnisko jest odpowiednio oznaczone, także poruszanie się po nim też nie sprawi kłopotu.

Weronika Olimpia

6 comments:

  1. Bardzo ciekawy i przydatny post :) Ja chciałabym zapytać się jak to jest z osobami niepełnoletnimi? Czy mogą latać same bez opiekuna? I czy również mogą same zakupić bilety? Jeśli np. mam 17 lat to czy opiekun jest konieczny? Z góry dziękuję za odpowiedź :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Warto zawsze doczytać tę kwestię w ogólnych warunkach przewozu pasażerów i bagażu przewoźnika. Przykładowo w liniach Wizz Air dzieci powyżej 14 roku życia mogą podróżować bez opieki osoby dorosłej. :)

      Delete
  2. Fakt, do tej pory pamiętam swój pierwszy lot, mimo tego, że obecnie mam ich już ponad 200 na koncie.

    ReplyDelete
  3. Mój pierwszy lot był rzuceniem się na głęboką wodę - 8,5h lotu z Warszawy do Chicago. Spałem wtedy tylko 15 minut... Ale wspomnienia pozostały :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja na tak długi lot muszę jeszcze poczekać :)

      Delete